ARTİSTİK BUZ PATENİ

Evgeni Plushenko : Geleceğe dönüş…

Posted in Haberler by ursuspolaris on 25 Ekim 2009

Gerektiği gibi yapılan dörtlü atlayışlar, rakipleri yine açık farkla geride bırakma, seyircinin gönlünü fethetme… Sanki hiç yarışmalara ara vermemiş gibi bir görünüm…

evgeni_plushenko_09_rostelecon_lp3 Kasım’da 27 yaşına basacak olan Evgeni Plushenko, Moskova’da yapılan Rostelecom Cup yarışmasında üç buçuk yıl aradan sonra ilk kez pistlere döndü ve eski günlerini hatırlatan iki programla kendi seyircisi önünde altın madalya kazandı.

Rodrigo’nun Concierto de Aranjuez üzerine hazırlanan kısa programında 82.25 puan alan Rus patencisi, Edvin Marton özel olarak bestelediği Tango Amore üzerine oluşturulan serbest programında da 158.40 puan aldı ve toplam 240.20 puanla birinci oldu.

Kısa ve serbest programına dörtlü toeloop-üçlü toeloop kombinasyonuyla başlayan Plushenko, bu atlayışlarında ve üçlü axel atlayışlarında eski günlerini aratmadı. Serbest programında bir ara yavaşlayan ve programının bu stratejik dinlenme anında büyülenmiş gibi kendisini izleyen seyircilerle flört eden Plushenko, sonra atlayışlarına yeniden başladı ve dört adet üçlü atlayış daha yaparak programını tamamladı.

Plushenko, bu ilk yarışmasında formda göründü ancak mükemmel denecek durumda değildi. Koreografilerinde karmaşık adım dizileri yoktu. Programlarında iki dörtlü yapmasıyla bilinen Rus patenci, programında bulunan ikinci bir dörtlü atlayışı yapmadı. Programı, Olimpiyatlar için olması gereken zorluk derecesinde değildi. Ama serbest program sona erdiğinde görüldü ki Plushenko yarışmalara dönüşüne çok ciddî biçimde hazırlanmış, kilo durumunu ayarlamış ve rekabet düzeyi yüksek yarışmalara hazır hale gelmiş. Plushenko, Vancouver Kış Olimpiyatlarında favoriler arasında olacağını böylece ilan etmiş oldu.

Rus patenci, kısa programından sonra, “Yaklaşık dört yıllık aradan sonra yarışmalara geri döndüğüme çok memnunum. Dörtlü toeloop-üçlü toeloop kombinasyonu ile üçlü axel beni çok mutlu etti. Ama sonra galiba biraz rahatlamış olacağım ki, üçlü lutz’u ikili yaptım. Programın her bir elementine dikkat etmek lâzım” dedi.

Üç kez Dünya şampiyonluğu bulunan Plushenko, serbest programına da dörtlü toeloop-üçlü toeloop kombinasyonuyla başladı, üçlü axel, üçlü axel-ikili toeloop kombinasyonu, üçlü rittberger, üçlü flip, ikili axel, üçlü lutz ve üçlü salchow yaptı. Plushenko’nun ayak değiştirmeli spini ve spin kombinasyonunun zorluk derecesi dört, flying sit spini ile adım dizilerinin zorluk derecesi üç olarak değerlendirildi.

Russia Figure Skating Cup Of RussiaBeş kez Avrupa şampiyonu olan patenci, “Bugün her şeyi iyi sergilemem ve dün lutz’u kaçırdığım için daha dikkatli olmam gerekiyordu. Bugün her elementi zamanında yaptım. Aslında programımda iki dörtlü atlayış var ama bugün sadece birini yapmaya karar verdim. Sebebi de, kendime, seyircilere ve hakemlere güven vermek istememdir” diye konuşuyor.

2002 Salt Lake City Olimpiyatları ikincisi, 2006 Torino Kış Olimpiyatları şampiyonu Plushenko,  “Zevkle kaydım, hiç yorulmadım. Çok güzel bir duyguydu bu… Kendimi rahat hissedince biraz doğaçlama yaptım. Daha önce programda bulunmayan bazı hareketleri ekledim ama her şeyin mükemmel hale gelmesi için daha yapmam gereken çok şey var” diye ekliyor.

Plushenko serbest programını tamamladığı zaman işaret parmağını havaya kaldırdı ve kendisini gösterdi. Bu hareketi nasıl yorumlamalı? “Bakın bana, geri döndüm, hâlâ bir numarayım” demek mi istiyordu acaba?

Yarışmadaki rakibi Japon Takahiko Kozuka, “Üç yıldır yarışmadı ama onu görür görmez buzda gerçek bir Olimpiyat şampiyonu bulunduğunu anladım” diyordu Plushenko için, ona duyduğu saygıyı açıkça göstererek…

Sivri dilli olmasıylka tanınan Fransız Brian Joubert, Plushenko’yu izledikten sonra, “Şapka çıkarmak lâzım. Plushenko’nun dönüşü bu spor, seyirciler ve yarışmacılar için iyi bir şey” diye konuşuyordu.

2002 Kış Olimpiyatları şampiyonu ve Plushenko’nun amansız rakibi Alexei Yagudin de, “Onu geçmek çok zor olacak” diye yorumda bulunuyordu.

Plushenko’nun göz kamaştırıcı dönüşü herkesi öylesine etkiledi ki kısa programda üçlü lutz’u ikili geçerek hata yapması unutuldu ve sadece “Basit bir ihmal” gibi görüldü.

Plushenko, seyirciler performansını izledikten sonra coşkunun doruk noktasındayken, sakin kalmayı ve profesyonelce davranmayı bildi. “Serbest programımdaki performansımdan çok memnun kaldım. Atlayışlarımda hata yapmadım. Kısa ve serbest programdaki dörtlü-üçlü (toeloop) kombinasyonu beni çok mutlu etti. Üçlü axel’lar da iyi oldu. Açıkçası, daha yapacak çok şey var. Spinleri ve adım dizilerini daha çok çalışmalıyım. Dolayısıyla yaptığımla yetinmek yok. Henüz zorlu yarışmalar gelmedi. Çok daha zorlu yarışmalar var önümde. Bunlar Rusya Şampiyonası, Avrupa Şampiyonası ve elbette Kış Olimpiyatları…” diyor.

evgeni_plushenko_09_rostelecom_exPlushenko, kendisi hakkında çeşitli forumlarda yazılanları izlediğini anlatıyor ve “Hakkımda bazı yazılanlara şaşırıyorum. Dönmesi doğru değil diyenler de var, bu Grand Prix yarışması, yarın bir başkasında iki ya da üçüncü olur ve bırakır diyenler de var. Beni sevenlere de, benden hoşlanmayanlara da teşekkür ediyorum” diye görüşlerini dile getiriyor.

Plushenko, birlikte yarışmalara girdiği bazı eski arkadaşlarından gelen eleştirilere de alındığını gizlemiyor ve bunu açıkça dile getiriyor. “Bunlar içimi acıttı. Ama onlara da hâlâ kayabildiğimi ve yarışabildiğimi göstermek istiyorum. Eleştirileri için onlara da teşekkür ederim. Benim için fazladan motivasyon oluyor. Ve tabii ki bütün dünyadan beni sevenlere şükranlarımı sunuyorum” diyor.

Evgeni Plushenko, kendisini üç yıl önce zirveye çıkaran bütün özelliklerini yine ön plana çıkarmayı bildi. Sağlam tekniğini, atlayışlardaki sağlam alt yapısını, buzdaki güven veren duruşunu yeniden gözler önüne serdi. Ama siz onu bir de Plushenko’ya sorun… “Kolay olmadı, diyor. Kolay görünse de, değildi. Muazzam bir baskı altındaydım…”

Dervam ediyor: “Tabii ki çok gergindim. Kısa programda ilk patenci olarak çıktım. ISU nezdinde herhangi bir sıralamam yoktu. Sıfır puana sahiptim. İlk ciddî yarışmamdı, her şeyi yapmam gerekiyordu. Serbestte ise son sırada yarıştım. Seyircilerin Kozuka’yı nasıl alkışladığını ve selamladığını gördüm. O zaman anladım ki en ufak bir hata bile yapmamalıydım. Her hata pahalıya mal olabilirdi. Dolayısıyla gerginlik vardı ama üstesinden gelmeyi becerdim. Tanrı ve koruyucu meleğim benimle birlikteydi. Bundan dolayı çok memnunum…”

Plushenko’nun ikinci karısı Jana Rudkovskaia, onun için koruyucu meleğiydi belki de… Yarışmayı baştan sona izledi ve desteğini eksik etmedi. Plushenko, “Bu birinciliği ona ithaf ediyorum” diyor.

Tecrübeli patenci için şimdi çalışma zamanı… Yeni yarışmalara hazırlanacak. Başka Grand Prix yarışmasına girmiyor. Kasım sonuna kadar Rusya’daki yerel yarışmalara girecek. Ocak ayındaki Avrupa Şampiyonası ve Şubat ayındaki Kış Olimpiyatları öncesinde, Aralık ayında Rusya Şampiyonasına katılıyor.

Antrenörü Alexei Mishin, öğrencisinin kaydettiği ilerlemeden çok memnun… “Zamanla daha da iyi olacak. Spor dışındaki hayat, onu daha ciddî bir yapıya soktu, daha iyi bir yarışmacı haline getirdi. Gelecek yarışmalar için çalışmamız gereken unsurlardan özellikle söz etmeyeceğim. Bu, onun eksik yanlarını göstermek olur” diyor.

Plushenko, serbest progeamına üçlü lutz-yarım rittberger-üçlü flip koymak istediğini söylüyor. “Daha önce üçlü axel-yarım rittberger-üçlü flip kombinasyonu yapmıştım. Bunu kimse yapmıyor” diyerek neler düşündüğünü dile getiriyor.

.

evgeni_plushenko

.

Plushenko, üçüncü kez Olimpiyat madalyası kazanmak için çok şeyleri feda ettiğini ama bundan pişmanlık duymadığını anlatıyor. “Bugün kapasitemin yüzde 70’si seviyesindeyim. Tam olarak formdayım diyemem. Hatalarımı ve zayıf yanlarımı biliyorum. Ben kendime, antrenör ve koreografım da bana acımasız davranıyor. Durmak yok. Çalışmaya devam edeceğim. Elbette Olimpiyatlarda madalya hedefliyorum ama ilk hedef Olimpiyatlara gitmek. Her şey olabilir. Sakatlık çıkabilir, bu benim yarışmamı engelleyebilir” diyor açık yüreklilikle…

Plushenko, üçüncü kez Olimpiyat Oyunlarına girmeye hazırlanıyor. Plushenko,  geleceğe dönüşe hazırlanıyor…

Şimdilik, her şey, Moskova’da yarışma sırasında asılan bir pankartta yazıldığı ve durumu özetlediği gibi görünüyor: “Kralın dönüşü…”


2 Yanıt

Subscribe to comments with RSS.

  1. canan said, on 27 Ocak 2010 at 17:27

    amamn allahım kalbim duracaktı az kalsın kısa proğramı rastgele açtık gece saat 4 civarıydı sanırım ve evgeni döndü inanın o iki dakikada kalbim ağzımda izledim ve güzel bir ayrıntı en sevdiğim müzikle kaydı…evgeni döndü işte bu iş böyle yapılır dedirtti adeta o buzda değil buz onun ayakları altından kayıyordu.keşke hiç ra vermeseydi ama iyiki döndün evgeni iyiki döndün

  2. seda said, on 16 Şubat 2010 at 00:17

    evgeni plushenko veda edıyorum dedıgı zamandan bu zamana 1 kez bıle buz patenı ızlemedım,adeta vedası benımde bu cok sevdıgım spora ızleyıcı olarak veda etmem demek olmustu ,,,iştee kıng of ıce geri döndü,ve inanılmaz bir spor ahlakıyla yenıden pistlerde,çok çok sevındım,yolu açık olsun….


Bir Cevap Yazın

