ARTİSTİK BUZ PATENİ

Valentina Marchei/Ondrej Hotarek: Hızlı başarı ve büyük düşünme…

Posted in Haberler by ursuspolaris on 03 Şubat 2015

İtalyan Valentina Marchei/Ondrej Hotarek çifti, bir araya gelmelerinden sadece beş ay sonra ve bir takım olduktan sonra katıldıkları dördüncü yarışma olan 2015 Avrupa Buz Pateni Şampiyonasında yeni bir dalgalanma yarattı. Çift sadece kusursuz bir program sergilemekle kalmadı aynı zamanda güçlü ve duygusal bir performans gösterdi ve İsveç’in Stockholm kentinde düzenlenen şampiyonayı dördüncü olarak tamamladı.

İtalyan çift, icenetwork.com web sitesinin sorularını cevapladı.

Icenetwork: Burada bir çift olarak yarışmak size ne hissettirdi?

Hotarek: Bu konuda düşünmek ve eski durumla yeni durumu kıyaslamak çok zor. Valentina’nın bir çift olarak (bu kadar çabuk) kaymayı öğrenmesi gerçekten de hayret uyandırıyor. Bu, bizim birlikte katıldığımız dördüncü yarışma ve sanki yıllardır birlikte kayıyormuşuz gibi hissediyoruz. İnanır mısınız; kendimi şu an yıllardır olduğum noktada hissediyorum. Aynı kişilerle yarışıyor, aynı grupta kayıyorum. Sanki hiç bir şey değişmemiş gibi!

Marchei: Bu, hayatım boyunca yapmayı hayal ettiğim şeydi. Uzun bir süredir bu şekilde kaymak istiyordum. Bir tutku için kaymak… Birkaç ay önce şu an bulunduğumuz noktada olacağımızı söyleseydiniz, ben hemen “varımmm!” derdim. Bu, tam bir armağan oldu. Kendimi şeker dükkânındaki çocuk gibi hissediyorum. Biliyorsunuz, babam Soçi’de neredeyse stresten ölüyordu. Burada ise, bana hiç stresli olmadığını söyledi. Neden biliyor musunuz? Çünkü arkamda birinin olduğunu biliyormuş. Birisiyle paylaşmak kendi başına olmaktan çok daha iyidir.

.

marchei_hotarek

.

Icenetwork: Bireysel atlayışlarınız inanılmazdı. Çift olarak yaptığınız atlayışlarınız nasıl?

Marchei: Ondrej, erkekler kategorisinde çok güçlü bir patenciydi. Kulübümüzde antrenmanlarımızı bitirdikten sonra genç patencilerle bir atlayış yarışması düzenliyoruz. Ondrej ile birlikte katıldığım atlayış seanslarında kazanma şansım yok. Ondrej, her zaman kazanıyor. Bu seanslar sayesinde tekli atlayışlarımız güçlü hale geliyor. Ondrej, hâlâ tam zamanında üçlü-üçlü bağlantılı atlayış ve üçlü Lutz yapabiliyor.

Hotarek: Tabii ki, iki güçlü bireysel patenciyi bir araya getirdiğinizde neler olabileceğini tahmin etmek çok kolay. Ama içlerinde bu gücün olması, bu güçle bir çift olarak yarışmaya katılmaları ve bunu başarmaları tamamen farklı bir konu. Üçlü Lutz benim için biraz daha zor bir atlayış. Bireysel olarak bu atlayışı en son 2002 yılında yapmıştım. O yüzden programda bu atlayışa hazırlanırken biraz baskı hissediyorum. Ama yine de hiç başarısız olmadım. Yarışmada bu atlayışı yapabildiğim için çok memnunum.

Marchei: Hâlâ ikili burgu (twist) yapıyoruz ve burgumuz gittikçe gelişiyor, daha yükseğe ulaşıyorum ve daha hızlı oluyor. Burgunun nasıl iyi yapıldığını anlamaya başladım. O yüzden dönerken acele etmiyorum. Programımıza üçlü (atlayış) eklemek, Dünya Şampiyonası için koyduğumuz hedeflerden sadece biri. Fırlatmalı atlayışlara gelince… Bu benim için çok farklı bir duygu. (Ondrej) beni havaya fırlattığında havada dönerken bizi izleyen herkesi görebiliyorum.

.

marchei_hotarek_1

.

Icenetwork: Kısa programdaki fırlatmalı flip’iniz göz alıcıydı.

Marchei: Çünkü Ondrej çok güçlü. Ondrej’in gücü benimkiyle birleştiğinde böylesine uzağa fırlayabiliyorum. Bu, çiftlere özgü bir şey. Özelliklerinizi birleştiriyorsunuz. Çiftlerde her gün yeni bir şey oluyor. Artık beni zorlayacak bir eşim var.

Hotarek: Artık çift olarak bir sürü olanağa sahibiz. Üçlü-üçlü kombinasyonumuz ve fırlatmalı atlayışlarımız var. (Teklerde yarıştığı dönemde Valentina’nın üçlü rittberger’i iyi olmadığı için) fırlatmalı rittberger çalışmalıyız. Böylece Valentina bu atlayıştan sonra nasıl düzgün bir şekilde yere inebileceğini görebilir. Yeni kaldırışlar (liftler) bulabiliriz. İki kişi olduğunuzda bir sürü şey ortaya çıkarabilirsiniz.

Marchei: Kesinlikle katılıyorum. Ondrej çok yaratıcı. Ben de öyleyim. Bazen çok abartıyoruz. O zaman, “Tamam yahu… Bu mümkün değil” diyebilmeliyiz ve gerçeğe dönebilmeliyiz.

Icenetwork: Pistte çift olmayı nasıl başardınız?

Marchei: Birbirimizi tanıyorduk ama o kadar da iyi değil. Temmuz ayında birlikte çalışmaya başladık. Antrenörümüz Franca Bianconi, bizi Richard Gauthier ve Bruno Marcotte ile görüşmek için Montreal’e yolladı (Gauthier ve Marcotte, Meagen Duhamel/Eric Radford çiftini de çalıştırıyor). Franca, Gauthier ile Marcotte’den bizden bir çift çıkıp çıkmayacağını öğrenmemizi istedi. İki hafta birlikte kaydık ve Gauthier ile Marcotte çok şaşırdı ve böyle çalışmaya devam edersek takım haline gelebileceğimizi söylediler. Richard, bir çift haline gelmemiz için bize çok yardımcı oldu. Mesela başlarda, Ondrej beni motive etmek için bana sürekli “Hadi Vale, hadiii!” diyordu. Bu üzerimde hissettiğim baskıya ek bir baskı oluşturuyordu; bu da benim için çok fazlaydı.

Hotarek: Bir gün Richard bizi bir odaya soktu. Oda çok karanlıktı. Sadece uzaktan tuvaletin ışığı geliyordu. Richard, bizim artık ortak olacağımızı ve bu ortaklık için neler yapmamız gerektiğini anlattı. Eğer bir takım olarak başarılı olmak istiyorsak bazı şeylerin bu ortaklığın dışında, bazı şeylerin de içinde olması gerektiğini söyledi. Richard, tüm gün boyunca bizi bir tek kelime bile söylemeden çalıştırdı. Hiç konuşmadan antrenman yaptırdı.

Marchei: Her zaman teknik konuları öğrenebilirsiniz. Kendi kendinize güvenerek kaydığınız 20 yıldan sonra bir başkasına güvenmeyi öğrenmek o kadar da kolay değil… Bu, benim için en zor şeydi. Mesela pistteyken arkamda olup olmadığını kontrol etmemeyi öğrenmem gerekiyordu. Ona tamamen güvenmeliydim ve işin aslına bakarsanız onun orada olmaması mümkün değil. Hâlâ bir sürü şey düşünüyorum ve tabii sorunlarımı çözmeye çalışıyorum. Ayrıca birbirimize karşı çok dürüstüz. Birbirimize bizi heyecanlandıran şeyi söylüyoruz. Eğer birbirinizle konuşmazsanız, bir gün sonra antrenman sırasında daha çok konuşmanız gerekir. Yakın arkadaşız ama birbirimizin en iyi arkadaşı değiliz. Böylece her şey daha sağlıklı oluyor. Antrenman, çalışmak demek. Elbette, antrenman çok keyifli de olabilir. Ondrej, çok iyi bir aşçı ve evinde yemek yemek çok güzel. Bir şey daha söylemeliyim. (Hotarek’in nişanlısı) Anna (Cappellini) biz kararımızı vermeden önce bu sürece hiç dâhil olmadı. Ama bana bu ortaklıkla ilgili çok yardımcı oldu. Bana bir çiftin nasıl çalışması gerektiğini ve nasıl iletişim kuracağını anlattı. Burada tüm yarışma boyunca benimle aynı odayı paylaştı ve üzerimde çok güzel bir etki bıraktı. Kendimi güvende hissettim. İnanır mısınız, kısa programda bir kaplan gibiydiysem bu tamamen Anna’nın sayesindedir.

Hotarek: Ben de Luca (Lanotte) ile aynı odayı paylaştım. Bana yarışmaya nasıl yaklaşmam gerektiğini öğretti. Gururla yaklaşmamı, seyirciler ve kendim için de nasıl bir gösteri sergileyeceğimi düşünmemi ve korkmamam gerektiğini söyledi. Sezona zor bir başlangıç yaptıktan sonra onların burada bu şekilde bir performans sergilediklerini görmek çok etkileyiciydi. Bu beni motive etti. Onlar bizim için örnek oldu.

.

marchei_hotarek_2

.

Icenetwork: Bir çift olarak kaymak için nasıl bir değişimden geçtiniz?

Marchei: Yaz başında atlayışlarda çok iyiydim. Tüm üçlü-üçlü kombinasyonları yapabiliyordum. Kusursuzdu. Üç hafta sonra İtalya’ya geri döndük. Kampta kayarken fırlatmalı Salchow sırasında sakatlandım. O an, her şeyi başaramayacağımızı anlamış olduk. Bedenim çift olarak kaymak için hazır değildi ve hazırlanmalıydı. Hiç de âdetim değildir ama tatile çıkmak zorunda kaldım. Dizimde yarım alçı olduğu için hiç kayamıyordum. Kaymayı çok özlüyordum.

Hotarek: Sürekli mesaj atıyordu. Geri dönmek ve sezona başlamak istiyordu. Benim içinse, bu bir araydı ve tabii ki çok zordu.

Marchei: Tüm projeyi sorgulamaya başladık. Ondrej, beni motive etti. Beş hafta boyunca fizik tedavi gördüm. Bu sayede, bedenim tekrar güçlendi. Döndüğümde, fizik olarak daha güçlüydüm ve atlayışları çok daha güçlü bir şekilde yapabiliyordum.

Icenetwork: Programlarınızı bu kadar kısa bir sürede nasıl hazırlayabildiniz?

Marchei: Kısa programımızı Detroit’te geçen yaz hazırlamıştık. İtalya’dan Montreal’e giderken… Detroit’e eşyalarımı toplamaya gitmiştim ve Massimo’ya (Scali – Detroit’te koreograf ve antrenör olarak çalışan eski İtalyan buz dansçısı) bize yardım edip edemeyeceğini sordum. Onunla birkaç gün içinde kısa programımızı hazırladık. İtalya’ya geri döndüğümüzde maddi kaynağımız kalmamıştı. O yüzden uzun programımızı Franca ile birlikte hazırladık. Bu programa, bizimle birlikte çalışan koreograf Corrado Giordani de yardım etti. Ekim ayında bu programı çalışmaya başladık. Tahmin edebileceğiniz gibi, programları çalışmaya başladığımızda, ben henüz bazı elementleri nasıl yapacağımı bilmiyordum. Lasso lifti yapamıyordum. Richard, bize ilk serbest programımızda elimizden geldiği kadarını yapmamızı söyledi. Ve biz de öyle yapıyoruz. Yapabileceğimizin en iyisi yani… İnsanların şu an nerede olduğumuzu ve nerelere ulaşabileceğimizi görmesini istiyoruz.

Hotarek: Şunu ifade etmeliyim. Aslında uzun programımız bizim hikâyemiz. Hikâye biziz. Federico Fellini’nin “La Strada” filmini izlediyseniz Zampano’nun Gelsomina’yı eğittiğini görürsünüz. Ama ona kötü davranmaktadır. Bazen Valentina’ya çift olarak kaymayı öğretirken çok zorlanıyorum. Ardı ardına tekrar etmem, tekrar etmem ve tekrar etmem gerekiyor. Sonra bu durumla dalga geçiyoruz ve ona, “Eğer böyle devam edersen sana Zampano’ymuşum gibi davranacağım” diyorum.

.

marchei_hotarek_3

.

Icenetwork: Pistteki alışkanlıklarınız değişti mi?

Marchei: Tek başıma kayarken, pistteyken, kendi kendime çok fazla konuşuyordum. Takım olarak kayarken de aynısını yaptım. Ondrej bana “Çift olarak kayarken konuşamayacağımı” söyledi. Hâlbuki şimdi o da konuşuyor. Onu değiştirdim!

Hotarek: Aslında çok iyi geliyor. İtalya Şampiyonasında adım dizisi yaparken Valentina’nın ayakları dolandı ve yana doğru yuvarlandı. Ve kahkahalarla gülmeye başladı. Program sırasında konuşmak üzerinizdeki baskıyı azaltabilir.

Icenetwork: Valentina, spinlerde (dönüşler) değişiklik isteyen sendin, değil mi?

Marchei: Evet… Spinlerde ben hızlanmaya alışkın olduğum için dönüşlerde zayıf kalmaya başladım. Hep aynı hızı korumayı öğrenmem gerekiyordu.

Hotarek: Aslında, spinlerde ben daha zayıfım çünkü spinleri hiç göremiyorum. Valentina’nın atlayışlarda kaç kere döndüğünü görebiliyorum ama spinlerde göremiyorum. Ritmine ve dönüşlerine alışmalıyım. Program boyunca konuşmak, birbirimizle bağlantımızı geliştiriyor. “Malaguena” üzerine hazırlanan kısa programın adım dizilerinde birbirimizi motive ettik. Birbirimize emir vermedik ya da buna benzer bir şey yapmadık. Sadece ve sadece birbirimizi motive ettik ve enerjimizi paylaştık.

Icenetwork: Geçen sezon sonunda karşılaştığınız zorlukları aştınız mı?

Hotarek: (Valentina’dan önceki eşim) Stefania Berton ile yaptığım her şeyden memnuniyet duyuyorum. Hedeflerimiz farklıydı ve o yüzden birlikte devam edemedik. Sevdiğim şeyi yapmaya devam edebilmenin başka bir yolunu bulduğum için şanslıyım.

Marchei: Bu projeye başladığımızda çok kişi karşı çıktı. Yani başta birçok kişi bizi kabul etmemişti. Hiç bir şeyin değişmesini istemiyorlardı. Ondrej, Stefania ile kaymalıydı ve ben de kendi başıma. İnternette bile bize karşı çok nazik değillerdi. Belki bu kişiler bizi yeniden desteklemeye başlarlar. Avrupa Şampiyonasında son grupta kaydığımız için artık bize inanmak çok daha kolay.

Hotarek: Sosyal medya patencilere karşı çok rencide edici olabiliyor. Alıştık sayılır ama yine de bu tarz şeyleri görmek ve okumak istemiyorum. Ama genç patenciler, tüm zamanlarını Facebook’ta geçiriyor ve bu tarz kötü şeyleri okuyor. Bu paten sporu için iyi bir şey değil. Duygularınızı ifade eden olumsuz şeyler söyleyebilirsiniz. Bunu anlayabiliriz ama sosyal medyada hakaret edemezsiniz. Hakaretin sporda yeri yoktur.

Icenetwork: Gelecekten ne bekliyorsunuz?

Marchei: Bu noktada hayal etmek kolay. İşin temeli, ikimizin de büyük düşünmesi… Geleceğimizi, karşımızdaki insanların gözlerinde gördüğümüzü fark ettik. Kendi gözlerimizde değil!

İtalya’nın Milano kentinde 23 Mayıs 1986’da doğan Valentina Marchei, 7 yaşında patene başladı.

Çek Cumhuriyeti’nin Brno kentinde 25 Ocak 1984’te dünyaya gelen Ondrej Hotarek ise patene 5 yaşında başladı.

Marchei/Hotarek çifti, 2014’ün bahar aylarında birlikte kaymaya başladı. Marchei, takım oluşturmadan önce Teklerde yarışıyordu.

Marchei, 2014 Soçi Kış Olimpiyatlarını 11’inci sırada tamamlamıştı.

Hotarek, Marchei’den önce Stefania Berton ile birlikte kayıyordu. Berton/Hotarek çifti, 2013 Avrupa Şampiyonasında bronz madalya kazanarak ISU Şampiyonalarında madalya sahibi olan ilk İtalyan çifti olmuştu.

Ondrej Hotarek, 2005’te Çek Cumhuriyetinden İtalya’ya göç etti ve 2010 yılında İtalyan vatandaşlığına geçti.

Çift, Hırvatistan’ın başkenti Zagreb’de düzenlenen 2014 Golden Spin Artistik Buz Pateni yarışmasında gümüş madalya kazanmış, “Warsaw Cup”ta da bronz madalya elde etmişti.

Valentina Marchei’in babası Marco Marchei de, 1980 ve 1984 Olimpiyatlarında maraton dalında İtalya’yı temsil etmişti.

DERECELERİ

.

.

.

.

.

Tagged with: , , ,

Bir Cevap Yazın

