ARTİSTİK BUZ PATENİ

Çiftlerde başarının sırrı: Duyguları sergileyebilmek…

Posted in Haberler by ursuspolaris on 08 Şubat 2015

Buz pateni çiftlerini çalıştıran antrenörler, yarışmalarda çiftlerin aralarındaki bağı hissederek kaymalarının önemli olduğunu görüşündeler.

Sonbahar aylarında Rus çiftleri çalıştıran Nina Mozer’in yanında yardımcı antrenörlüğe başlayan eski Alman patenci Robin Szolkowy, müzik ve koreografinin birleşimiyle duyguların ortaya çıktığını söylüyor ve takımların duygularını nasıl gösterdiklerinin ve nasıl kaydıklarının öneminden söz ediyor.

Szolkowy, “Bazen bir antrenör olarak, onlardan duygularını daha çok göstermelerini istiyorum. Bunu, video kullanarak yapıyorum. Amacım, insanlara ulaşmanın değişik yollarını bulmak ve zihinlerinin etkisinden kurtarmak. Bazı patenciler duygularını gösterirken kendilerini tuhaf hissediyor. Bazılarıysa duygularını nasıl göstereceğini bilmiyor” diye konuşuyor.

Szolkowy, “İmgelerle çalışmayı deniyorum. Örnek vermem gerekirse… Şimdi büyük bir araba ya da güzel bir kız ya da bir fincan kahve hayal edin. Gerçekten de çok sevdiğiniz bir şey hayal edin diyorum. Bu sayede, patenciler daha geniş bir duygu yelpazesinin içine girebiliyor” diyor.

.

volosozhar_trankov

.

“Rus patencilerin de tıpkı diğer insanlar gibi olduğunu” düşünen Szolkowy, “Bazı patenciler hatasız ama buz gibi soğuk kayar. Bazılarıysa tam tersine, sıcak bir biçimde ve dışa dönük kayar. Kayış stili, antrenöre bağlı. Eğer antrenör bir sahnede daha çok duygu olması gerektiğini düşünürse o ana duygu yüklenir. Eğer antrenör sadece ve sadece fırlatmalı atlayışlara önem verirse o zaman duygu olmaz. Böyle bir çift, sonuçları gördüğünde hayal kırıklığına uğrar. Hatasız kaymışlardır ama ne yazık ki artistik puanları düşük gelmiştir. Neyin ne kadar olması gerektiğine antrenör karar verir. Ve tabii ki programda neler geliştirilmesi gerektiğine…” diye konuşuyor.

2014 Soçi Kış Olimpiyatlarında bronz madalya kazandıktan sonra eşi Aliona Savchenko ile yollarını ayıran 35 yaşındaki Robin Szolkowy geçen sonbaharda Nina Mozer’in yanında yardımcı antrenörlüğe başladı. Savchenko/Szolkowy’nin son yıllardaki en büyük rakiplerinden biri olan Tatiana Volosozhar/Maxim Trankov da, Mozer’in çalıştırdığı çiftler arasında bulunuyor.

Savchenko/Szolkowy çifti, beş kez Dünya (2008, 2009, 2011, 2012, 2014), iki kez Olimpiyat üçüncüsü (2010, 2014), dört kez Avrupa (2007, 2008, 2009, 2011), dört kez ISU Grand Prix şampiyonu (2007, 2010, 2011, 2013) olmuştu.

Eski Avrupa şampiyonu olan buz dansçılarından Fabian Bourzat ise Fransız Vanessa James/Morgan Cipres çiftiyle çalışıyor ve Fransız çiftin geçiş elementleri ve stillerini geliştirmelerine yardımcı oluyor. Fabian Bourzat, ayrıca, Fransız çifte kendi eski eşi Nathalie Péchalat ile pistte duygularını nasıl geliştirdiklerini de aktarıyor.

Bourzat’ya göre, duygu bir programı tamamıyla değiştirebilir.

Eski patenci şöyle konuşuyor: “Tabii ki teknik de gerekli ama çiftler söz konusu olduğunda bir program ortaya konması gerekir. Sadece atlayışları yapıyorsanız ve duygu eksikse, programınız boş görünecektir. Duygu eşler arasındaki iletişimle ortaya çıkar. Çiftlerden her birinin kendi duyguları vardır. Antrenörün görevi, çiftlerin kendi içlerindeki duyguları ortaya çıkarmak ve bunları ifade etmelerine yardımcı olmaktır. Bu nedenle, eşler arasındaki bağ çok önemlidir. Duygu, bir eşin diğerine bakış şekliyle ortaya çıkar… Ya da adım dizisi yaparken veya eşinin eli tutarken… Tüm bunlar çiftler arasında ya doğru etkileşimi yaratır ya da yaratmaz. Eğer antrenörleri onları artistik yönlerini geliştirmeye zorlamıyorsa bu konuda gelişip gelişmeme kararını çiftler vermelidir…”

.

duhamel_radford

.

Fransız Péchalat/Bourzat çifti, 2014 Dünya Şampiyonasında ikinci kez bronz madalya kazandıktan sonra artık yarışmalara katılmayacağını açıklamıştı. İkili, spor hayatı boyunca iki kez Dünya üçüncüsü, iki kez de Avrupa şampiyonu olmuştu.

Antrenör Richard Gauthier de bu düşünceye katılıyor ve şöyle devam ediyor: “Teknik puanları elde etmek tabii ki önemli. Ama biz, buzun üstünde bir duygu yaratmaya ve çiftin gerçek bir çift gibi gözükmesine çalışıyoruz. Bana göre, başarılı bir çift programı şöyle olmalı. Tüm teknik öğeleri programın içinden ayıklasanız bile program size hala keyif verebilmeli. Ve hakemler de aslında buna bakıyor. Hakemlerle birçok seminere katıldım. Şöyle diyorlardı: Bize gerçek bir çift gösterin. Bazı hareketleri iyi yapan iki mükemmel patenci değil…”

Müziğin de önemli olduğunu vurgulayan Gauthier, “Müzik seçimi çok önemli. Çünkü duyguyu yaratan müziktir. Müzik, sadece dinlerken bile tüyleri ürpertebilir. Ve çiftler, seçtikleri müziği yorumlayabilmeli” diye konuşuyor.

Gauthier devam ediyor: “Sonuçta eşler arasında bir kimya yaratmak istiyorsunuz. Seyircilere bunu hissettirebilmelisiniz. Bir performans sergileyebilmelisiniz. Bir konsere gitseniz ve şarkıcı şarkılarını söylerken sadece dimdik ayakta dikilse, sıkılırsınız. Her performans, göze de hitap etmeli. Şunu da mutlaka ifade etmeliyim: Sözlü müzik kullanılmaya başlanması seçenekleri arttırdı. Meagan (Duhamel)/Eric (Radford) çiftinin kısa programda kullandıkları parça, sanki onlara özel yaratılmış gibi…”

“Küçük ayrıntılara dikkat edilmesi gerektiğini” ifade eden Gauthier, bunlara örnek olarak çiftlerin birbirlerinin ellerini tutmasını ve birbirlerine bakmasını gösteriyor.

.

IMG_5710

.

Gauthier şöyle konuşuyor: “Eğer bunu güzel bir şekilde yapabilirlerse (el tutma, bakışma), çiftlerin arasındaki duyguyu yakalayabilirsiniz. Tabii ki eğer çiftler gerçek hayatta da duygusal bir ilişki içindeyse, onlara uyacak bir hikâye bulmak daha kolaydır. Aksi halde, çiftler biraz rol yapmalı. Yine de, çiftler söz konusu olduğunda duygu ifade etmek teklere göre daha kolay. Tekleri ele alırsak… (İspanyol) Javier Fernandez gibi bir şampiyonun, Charlie Chaplin’i sergilemesi 15 saniye alır. Ama çiftlerde, bir çifti göstermek istersen bir bakış bile yeterli olur.”

“Montreal’de (Kanada) patencilere tiyatro dersi verildiğini” söyleyen Gauthier ekliyor: “Haftada bir patencilere yardımcı olan Julie Marcotte’dan geçiş elementlerinde dans kaldırışları öğretmesini rica ettim. Maalesef bu yıl bazı değişiklikler oldu. Yeni kurallar getirildi ve bu olağanüstü kaldırışlar çiftler programından kaldırıldı. Artık her programda bir tane hakkımız var. 2002 Kış Olimpiyatlarına kadar Patrice’i (Lauzon) çalıştıran Sylvie Fullum da haftada üç kere bize katılıyor ve program boyunca çiftlerin birbirine yakın kayıp kaymadığını kontrol ediyor. Birbirine yakın kaymak önemli çünkü hem koreografiyi hem de kayış stilini geliştiriyor. Birbirine çok yakın olduğunuzda atlayışları yapmak zor. Fullum, çiftlere aradaki mesafeyi nasıl koruyacaklarını öğretiyor. Erkek, kadını gözlemek zorunda olmamalı. Kadın olması gerektiği yerde olmalı. Tam elinin altında… Ve her zaman…”

.

kavaguti_smirnov_14_sa_lp

.

Gauthier devam ediyor: “Çift teknik öğeleri başarıyla sergilemeye başladıktan sonra bu ayrıntıları çalışmaya başlayabilirsiniz. Bu ayrıntılar, programı mükemmelleştirecektir. Örneğin, bir atlayıştan indiğinizde neye dikkat edeceksiniz? Hangi geçişleri yapacaksınız? Özellikle Amerika’daki bazı patenciler gösterilerde bu motivasyonu hissediyor. Çok doğal bir şekilde kayıyorlar ve seyircilerle nasıl iletişime geçeceklerini biliyorlar. Doğal bir yeteneğe sahip değilseniz, bu yeteneği sonradan edinmeye ve geliştirmeye çalışmalısınız. Ayrıca, hakemlerle doğrudan göz teması kurmaya çalışıyoruz. Ve tabii ki seyircilerle de… Bir hareketi bitirdiğimde size bakıyorum ve siz bunu görüyorsunuz. Bu tam da şöyle ifade edilebilir: Evet, evet, benim için kayıyorlar… Hakemlerin dikkatini nasıl çekebileceğinizi öğrenmelisiniz. Tabii sonra da seyircilerinkini… Programın sonunda ise tüm seyircilerin dikkatini üzerinizde toplamalısınız. Seyircilerden inanılmaz bir enerji alırsınız ve bu performansınızı olumlu etkiler. Seyircilerle böyle bir bağ kurmazsanız eşinizle kayarken kurduğunuz bağ seyircilerin üzerinde aynı etkiyi yaratmaz…”

Richard Gauthier sözlerini şöyle sonlandırıyor: “Meagan/Eric çiftini izlediğinizde bu konuyu çok iyi anlamış olduklarını fark edebilirsiniz. Dört yıldan beri birlikte kayıyorlar ve pistte gerçekten de nasıl bir performans sergilemeleri gerektiğini biliyorlar. El ele tutuştuklarında tek bir kişi haline geliyorlar. Bu seviyeye ulaşmak en az üç dört sene sürüyor. (2002 Salt Lake City Kış Olimpiyatlarında altın madalya kazanan) Jamie Sale/David Pelletier çifti, bana geldiklerinde zaten çok iyi kayıyorlardı ama mükemmelliğe erişmeleri üç yıl sürdü”.

2015 Avrupa Çiftler şampiyonu Rus Yuko Kavaguti/Alexander Smirnov, Stockholm’de düzenlenen şampiyonada inanılmaz bir duygu sergiledi ve bu üç antrenörün söylediklerini doğruladı.

Şampiyon olduktan sonra gazetecilere konuşan Yuko Kavaguti, “Herkesin içinde bu duygular vardır. Bu seneki müziğimizi bu yüzden çok sevdim. Bir duygu sergilemem gerekmiyordu çünkü duygu zaten ortadaydı. Duygular doğal olarak ortaya çıkıyordu. Diğer müziklerle sanki duyguları saklıyordum. Ama bu müzikle öyle olmadı” dedi.
.
.
.
.
.

Reklamlar

Bir Cevap Yazın

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Connecting to %s

%d blogcu bunu beğendi: